På tal om barnprogram!

Jag läste i en väns blogg, där hon uttalade sig om barnprogram som går nu för tiden. Jag kan inte annat än hålla med...

Om man verkligen sätter sig ner och kollar på programmen så måste jag säga att de allra flest är olämpliga för barn att se på. Antingen saknar dem syfte, eller så innehåller dem en massa hyss och dåliga ord (och inga korrektioner från vuxna finns med i programmet, bara hyssen) eller så handlar dem om att äta godis (helst hela tiden; varje dag och till middag/frukost/kvällsmat) eller om barn som är supercoola/snygga/töntiga/fula (ska den uppdelningen ens uppmärksammas, för det är inte på en pedagogisk basis) eller eller eller. Det är väldigt sällan jag ser pedagogiska (men roliga) barnprogram nu för tiden och det är SÅ tråkigt.

Det handlar mycket om att sätta barn i fack, redan i småbarnsåldern. Varför? Jo, det gynnar alla TV-jättar och Affärs-jättar när barnen blir äldre... Barnprogrammen försöker på något sätt att staka ut barnens väg i livet, istället för att lära dem något som de faktiskt kan ha nytta utav.

Tur att J inte ser på TV så mycket (här iaf, hos pappa vet jag ej). Jag föredrar dessutom att sätta på någon film som hon (och jag) gillar om hon verkligen känner för att kolla på något. Ibland ser hon på barnprogram ändå, förstås. Något annat skulle vara taskigt. Huvudsaken är såklart att hon inte sitter där varje dag o blir itutad en massa strunt.

Det finns bra barnprogram, men de börjar bli väldigt få...

Nu ska jag bada J, sedan fixa lunch. Tjohej!

Kommentarer
Postat av: KalsongMorsan

Håller med! Mina barn får hellre se de som saknar mening än där det tydligt syns att "glasögonormarna" inte får hänga med de "tuffa & hårda" & är utstötta, ja du vet..Mobbing. Iofs så finns det på riktigt men det har jag redan pratat med Liam om.



Jag vill ju att han ska få bli den han är istället för att identifiera sig med någon tecknad figur..(går inte så bra eftersom han tror han är spindelmannen & såna saker..)

2009-08-11 @ 11:15:18
URL: http://kalsongmorsan.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag kan sakna det barnprogramm som man själv såg när man var mindre. Eftersom jag är lite "barnslig" av mig så älskar jag att titta på sådant. Men idag är det inte änns värt det. För det är inge bra alls. Det som kan vara lite bra och som fortfarande är likadant är ju Disneydags på Svt1. Där sänder dom ju Nalle Puh och sånt. Men det är väl typ det enda som jag kan tänka mig är bra idag...

2009-08-11 @ 11:35:03
Postat av: KalsongMorsan

Jorå, det är väl bra..Känner mig lite seg, ska jobba sen. Stressad också för det hänt en del privata saker (ej mig & Tobbe) så jag har ett litet inre kaos & massa oro i känsloområdet i bröstet ^^, Men ingen fara så!



Hur är det med er då?

2009-08-11 @ 12:04:05
URL: http://kalsongmorsan.blogg.se/
Postat av: Malin

Det var bättre förr med barnprogrammen tycker jag. :D

2009-08-11 @ 12:10:19
URL: http://zillaochjag.blogg.se/
Postat av: Sabina

Hihi, såg att jag hade glömt att skriva i namn och så i mitt inlägg. Sorry! (Jag som gillade Disneydags.. :D)

2009-08-11 @ 13:46:07
URL: http://sabinamedf.blogg.se/
Postat av: Sabina

Det är på väg att försvinna, som tur är. Han började bli lite röd i ena ögat förra lördagen tror jag att det var. Sen så gick det över till andra ögat också. Men det har aldirg varat eller ngt konstigt nog. Men iaf, idag ser det riktigt fint ut så jag hoppas att det ska vara borta till helgen. :)

2009-08-11 @ 14:22:43
URL: http://sabinamedf.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0