J

J blir bara större och större. Hon känns mer som en femåring än en fyraåring i mognad. Men man får absolut inte glömma bort att hon inte är mer än fyra. Hon är glad för det mesta. När hon inte är glad är hon arg och vill bestämma, vill säga, vill göra, vill vara vuxen och vill vill vill. När hon är arg lyssnar hon inte, det är som att hörseln försvinner. Man får vara konsekvent, hon minns varje tum man ger med sig. Som tur är lugnar hon ner sig ganska snart och kan prata om vad som har hänt. Hon känner ånger och vill bli sams. Hon erkänner sina fel utan att man behöver säga det. Det tycker jag är stort för en fyraåring.

Hon är en underbar storasyster som bryr sig, utav hela sitt hjärta, om sina småsyskon. Hon leker med dem, försöker lära dem saker, pussar på dem, gosar med dem och säger till dem att hon älskar dem. Hon pratar mycket om sin andra lillasyster L också, när hon är här.

Döden har blivit viktig att prata om för henne. Hon vill veta varför man måste dö och vilka utav mina morföräldrar som lever. Hon pratar om levande och döda djur och om att "tänk så dör jag före dig, blir du ledsen då?". Jag försöker att hantera detta så varsamt som möjligt och svara henne när hon ställer frågor. Jag minns själv hur det var att vara i den åldern och att döden började bli väldigt central, men ändå både intressant och skrämmande. Det är viktigt att jag är hennes stöd i detta, att bara skjuta bort det skulle göra det svårare för henne.

J min stora tjej, vad skulle jag göra utan dig?

Kommentarer
Postat av: KalsongMorsan

DU är världens bästa mamma <3

2009-12-01 @ 15:45:17
URL: http://kalsongmorsan.blogg.se/
Postat av: Mia

Max pratar också mycket och ofta om döden, ända sen i påskas för att vara exakt. Då vissnade hans krasse som han planterat å jag sa att den dött. Fast han konstaterar bara att man kommer till himlen när man dött, eller så skojar man bara. Haha :P hans dinosaurier dör varje dag, men sen börjar dom leva igen för det gjorde dom förr i tiden säger han...

2009-12-02 @ 09:31:12
URL: http://liquidluck.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0