Ekonomi+barn=sant

Jag håller på att spela in sagor till J på datorn, som jag sedan ska bränna ut. För att hon ska kunna välja att lyssna på mig på cd-spelaren på kvällen, om hon vill. Oavsett om vi har läst eller inte alltså. Till saken hör att hon har många cd-skivor med sagor då det är något hon verkligen är intresserad utav.

Men så sade J till mig: Vad bra mamma att du spelar in sagor, då behöver vi inte köpa några. Då kan vi köpa något annat för dom pengarna.

Sötnosen! Hur underbar och söt får man vara? Ett skratt bubblade upp inom mig när hon sade så, men jag höll mig som tur var. Sedan förklarade jag att dessa sagor inte skulle ersätta hennes vanliga, utan att dem skulle finnas som ett alternativ. Då blev hon förstås väldigt glad, men tyckte samtidigt att det var lite slösaktigt att köpa sagor framöver. Men jag prompade på att hon kunde önska sig sagor när hon fyllde (OM hon ville ha det förstås). Det var okej tyckte hon, pengamässigt alltså. Hehe..

Hon brukar fråga hur mycket saker kostar och svara: Oj, det var dyrt eller vad billigt. Ibland får man förklara att en del saker är dyrare än andra oavsett storlek och sedan förklara varför (t ex tekninprylar). Men det är väldigt kul att hon är intresserad utav "ekonomi". Hon gillar att spara pengar också och se "spargrisen" bli mer och mer välfylld. Hon är som jag när jag var liten (fast jag kanske var något äldre?). En fyraåring som kan se framåt och förstå att det är roligare att spara ihop till mer pengar än att använda t ex en guldtia med en gång. Helt otroligt!

Nu ska jag spela in sagor innan småtjejerna vaknar. Ciao!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0