N biter E och annat

Just precis. N har blivit en slags mänsklig piraya! Hon biter sig själv, hon biter E och även alla saker och möbler. E biter hon när hon blir arg. Sig själv biter hon antingen när hon är arg eller när det kliar i tänderna. Saker och möbler biter hon mest när det kliar. Det ska tydligen vara skönare än alla möjliga sorters bitringar?

Det här med att hon biter möbler och saker när det kliar, är inte som något som direkt oroar mig. Hon får såklart inte göra det, jag tar bort henne och ger en bitring istället. Men det är ändå bara materiella saker och beteendet kommer gå över så småningom (när det slutar klia så förbaskat, antar jag). Man kan inte göra mer än det jag redan gör.

Men att hon biter E, det är hemskt. Första dagarna innan jag insåg vad det var N gjorde mot E, undrade jag varför dem bråkade så mycket och varför E hade röda märken. Men så en dag tog jag N på bar gärning och det fullkomligt brann i hennes blick när hon bytte uppmärksamheten från E till mig. Man såg att hon var medveten om vad hon gjort.

N är förstås listig och biter absolut inte om jag tittar rakt mot dem när dem leker. Det är mer om jag t ex står och viker tvätt i vardagsrummet och dom leker på golvet. Efter ett tag kanske dem ser samma leksak och N försöker att få den genom att bitas.

Vad gör man mer än att säga ifrån? E kommer säkerligen att börja bitas tillbaka om detta inte får ett slut. Och det vill jag inte. Det skulle bli en ond cirkel som heter duga. J var inte en sådan som bet, så jag har heller inga tidigare erfarenheter utav detta.

Har du ett barn som haft en bitperiod? Vad gjorde du i sådana fall för att avhjälpa det hela?

Alla tips är välkomna, så skicka iväg en kommentar vettja!

Ciao!

Kommentarer
Postat av: Jenny

Lexie gillar oxå att bitas, fast mest för att hon tycker det är skitkul när jag skriker "aj" i högan sky. O jag säger ju inte aj för att hon ska tycka att det är kul utan för att det verkligen gör skit ont. Min systers dotter bet väldigt länge henne så hon bet tillbaka en gång, sen bet hon aldrig mer. Fast hon var o andra sidan lite äldre, kanske 1,5 år.

2010-04-13 @ 07:50:07
URL: http://rebblan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0