På tiden att uppdatera?

Måndag: Benmärgsprov, hörseltest och streptokocker.

Denna dag var en heldag i sjukvårdens tecken!

Det började med halsprov vid 11 på småtjejerna på vårdcentralen. Proven visade positivt på streptokocker (vilket vi fick veta senare). Vilket resulterade i pencillin. Och så fick resten av familjen till uppgift att komma o ta halsprov efterföljande dag.

Vid 12.45 var det dags för N att kolla sin hörsel hos Audionomen. Vid 13.30 hade hon läkartid på samma ställe. Alla prov visade på vätska i hörselgången. Det har varit så sedan hon föddes. De tror att det beror på att en gång från svalget upp till inre örat inte är ordentligt utvecklat (än), vilket enligt dem inte var så ovanligt. Pga det vill de att N ska sätta in ett rör i trumhinnan (rätt?). Vid ingreppet tömmer dem först ut vätskan sedan sätter dem i röret som ska se till att det kommer in luft i örats innerdel, vilket förhindrar att det blir vätska. Detta ska sedan sitta i ett par år.
Att dem så gärna vill göra detta ingrepp beror på att N inte hör ordentligt med all denna vätska, dessutom finns det stor risk att hon annars drar på sig en massa (onödiga) öroninflammationer i framtiden. Och så ska dem kontrollera efter ingreppet att hon hör ordentligt, så att det inte rör sig om nedsatt hörsel också. Men de trodde att det bara var vätskan som orsakade sämre hörsel. Allt tydde åtminstone på det.

När vi var färdiga på Audionomen var det min tur. Det började med blodprov på sjukhuset provtagningavd. Lite fattigare på blod hade jag tid kl 15.00 på medicinmottagningen för att ta benmärgsprov. Det roliga var att doktorn undrade om jag ville ha lite musik på under ingreppet. Varför inte, tyckte jag, det kunde vara trevligt. Han satte på klassisk musik och precis när han påbörjade ingreppet förvandlades musiken till något i stil med den som spelas i scenen där frankenstein ska upplivas. Då kan vi tala om tur, att jag inte har något otalt med läkare. Jag skrattade bara gott för mig själv. Ingreppet var inte så farligt i sig själv. Först gröpte han ur en benbit och efter det sög han ur benmärg. Men såhär efteråt har jag ganska ont. Inte hela tiden utan mer när jag gör vissa rörelser, då hugger det till som Satan! Men det är övergående. Provsvaren skulle komma inom ett par veckor.
Just det! Bakgrunden till detta prov är utredningen utav mitt dåliga blodvärde, som inte tycks ha någon förklaring.

När vi var färdiga var vi tvugna att få i oss något att äta. Så vi satte oss på en bänk nere i kulverten och smaskade på goda mackor och banan. Tvillingarna tyckte att kulverten var helfestlig.

När vi åkt från sjukhuset hämtade vi J som enligt planeringen fått följa med dagmamman/gammelmormorn G hem. Hon hade haft roligt. Dessvärre hade matlusten inte varit på topp. Hemma äter hon dock som en häst.

Tisdag: Ännu mer streptokocker och första svullna läppen.

Idag testade jag, Jonas och J oss. Jag visade positivt för streptokocker men Jonas och J hade klarat sig. Lyckostar! Jag fick pencillin utskrivet till mig, som jag kunde hämta senare på valfritt apotek.

Senare på e.m åkte Jonas iväg till IKEA för att köpa ett hyllsystem till vår garderob (vi behöver mkt förvaring om vi ska bo kvar). Just när han var borta snubblade N på sina hände när hon kröp. Vilket egentligen har hänt ganska många gånger, trots att hon nu mer är proffskrypare. Vilket fall har hon aldrig skadat sig förr, men denna gången var inte som de andra. Hon började blöda ur munnen så jag hämtade ett stort glas vatten som jag höll i åt henne så att hon fick dricka ur, för att stoppa blödningen. Det slutade snabbt att blöda, så vi gick över till uppgiften: häva svullnaden. Vi hade isglass hemma, vilket fick bli lösningen (dem äter aldrig något sådant annars). Svullnaden blev inte så farlig efter "behandlingen". Men det blev lite kallabalik då jag var tvungen att fokusera på N. J blev rastlös, sur och ledsen och E hittade på en massa bus, så jag fick gott springa efter dem båda med N på armen.
Äntligen! När Jonas sedan kom hem såg vi efter i munnen vad som kunde ha orsakat blödningen (inte förrän då var svullnaden tillräckligt okej för att pilla i närheten utav). Vad vi kunde se hade bandet mellan läppen och tandköttet i övre käken gått av en liten bit. Och så hade hon slagit fram en tand i övre käken, som förmodligen skulle komma närsomhelst vilket fall. Jag tror att det var tandköttet vid den framslagna tanden som blödde värst när hon precis snubblat. Så det var ingen fara. Däremot ska vi kolla upp tanden så att just den inte skadats.

Onsdag: Hyllbygge, kaos och Aloe Vera-visning.

Jo precis, vi köpte ju hyllor på tisdagen. Dessa sattes ihop under onsdagen. Detta var ett riktigt projekt då vi hade alla barnen hemma. Och så var vi tvugna att flytta ut en massa saker från garderoben för att kunna bygga ihop och ställa upp hyllorna i garderoben. Dessa saker hamnade i köket, bakom stängd dörr. Hela dagen handlade om att bygga och organisera.

Lite senare kom jag på att jag skulle iväg på en Aloe Vera-visning, så det blev lite brått. Jag gjorde iordning mig samtidigt som vi gjorde det sista för dagen med hyllorna.

På visningen köpte jag två olika krämer. En som är bra vid solsveda, torr hy m.m och en som används på onda muskler. Jag är absolut nöjd över inköpen och får hem dem inom en vecka vad jag förstod. Det bjöds på blåbärspaj (från himmelriket) tillsammans med vaniljvisp och en kopp kaffe *mums* Tack Linda!
Jag och mamma fick skjuts hem utav han som höll i visningen och jag fick erbjudande om att börja sälja Aloe Vera, men bara om jag var intresserad. I sådana fall skulle jag höra av mig till Linda. Även om det kunde vara en fin extrainkomst, behöver jag definitivt mitt körkort innan jag ens börjar fundera över det.

Idag: Garderobsdörr i huvudet och fortsatt bygge.

J lyckades på något konstigt vänster haka loss sin garderobsdörr och få den på huvudet. Det konstiga i det hela är att det är svårt och krångligt att få bort dessa dörrar även för en vuxen. Och enligt henne hade hon "inte gjort något" för att den skulle ramla på henne. Spöket Laban kanske? Som hon brukar säga..

Sen när Jonas kommer hem ska vi fortsätta lite i garderoben och få överdelen till hyllan färdig. Efter det är det bara organisering och rensning kvar. SKÖNT!

Nu har jag annat att göra: Tvätta.

Ciao!

P.S. Säg till vid skrivfel, jag hade lite brått .D.S

Kommentarer
Postat av: Sabina

Men då. :( Dessa sjukdomar. Hoppas ni ALLA blir bättre snart. Det är jobbigt att vara dålig själv och sen ha barn som är dåliga. Krya på er! Kramar

2010-01-28 @ 13:27:16
URL: http://sabinamedf.blogg.se/
Postat av: Jenny

Nepp jag syfta på er

2010-01-28 @ 21:03:25
URL: http://rebblan.blogg.se/
Postat av: KalsongMorsan

NU får ni vara friska & ickesmittande :)

2010-01-30 @ 20:45:48
URL: http://kalsongmorsan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0