Fråga får svar

Q: Anonym om Hur säger man kokosnöt på teckenspråk?:
tjoho, Har du något recept på hålbullarna? (:
Blev lite nyfiken på om du gör samma som jag brukar göra?

Kram! (:


A: "Hålkakor (Recept från samlingspärmen ICA-kurirens godaste 2, tryckt år 1976)
2½ liter (1 1/4 kg) rågmjöl
5 dl (300 g) vetemjöl
1-1 1/4 msk salt
100 g jäst
1 liter ljum mjölk
1 liter ljumt vatten
1 1/2 liter (900 g) rågsikt

Häll rågmjölet, vetemjölet och saltet i degbunken. Jästen läggs i ena sidan av bunken och löses upp med lite av degspadet. Häll resten av vätskan över mjölet. Arbeta ihop degen och tillsätt ungefär 2/3 av rågsikten. Resten utav rågsikten sparas till utbakningen. Täck över degen och låt jäsa 1/2 timme. Ta upp degen på bakbordet och arbeta den på nytt. Kavla ut degen och ta med mått ut hålkakor. Gör dem så stora att de ryms två och två på plåten. Nagga kakorna med gaffel eller speciell brödnagg och lägg dem på duk eller träbrädor. Sätt ugnen på 300 grader.
Då kakorna är jästa naggas de på nytt och placeras först på botten utav ugnen. Efter ett par minuter har dem fått färg och ytan blivit lite knottrig. Flytta då över kakorna till andra falsen nerifrån. Grädda tills kakorna fått färg, ca 10 min. Låt dem svalna under duk. Fortsätt att grädda nästa par. Baka ut alla kakor i snabb följd. Bakar man ut alla på en gång kan en del bli för jästa."


Jag kan varmt rekomendera dessa samlingspärmar! Jag har två stycken, men vet inte om det finns fler. Jag fick dessa två utav min gammelmormor. Hon sade sig inte behöva dem, eftersom att hon redan hade alla väsentliga recept i huvudet. Var man hittar receptpärmarna vet jag inte, men kommer du över dem: Tveka inte! Dessa recept blir aningen godare än de allra flesta nya (i valfri receptbok), tycker jag. Men smaken är som baken.

Förresten! Anonym; vem är du?

Ciao

Kommentarer
Postat av: Lollo

Tack så mycket Madde, ska prova i helgen kanske! (:

Tänkte inte på att jag skickade anonymt, sry. Lollo är jag (: Vad mer vill du veta? Lite svårt att bara skriva rätt ut om mig själv såhär, haha! (:

Kramisar!

2010-03-23 @ 08:59:47
URL: http://metrobloggen.se/smumis
Postat av: Madd1sh

Lollo: Jag hittar ingen kommentarsfunktion i din blogg så jag får väl hoppas på att du kollar här.



Jag menade inte att förhöra dig, utan undrade mest om det var någon jag kände eller "kände". Hehe. Du har en väldigt trevlig blogg förresten! :)

2010-03-23 @ 11:25:38
URL: http://attlevatillsammans.blogg.se/
Postat av: Lollo

Hehe, det förstod jag, ingen fara (:

Nej jag vet, jag har tagit bort den funktionen på min blogg för att hindra vissa människor från att ta kontakt med mig där tyvärr..

2010-03-26 @ 13:07:32
URL: http://metrobloggen.se/smumis
Postat av: Madd1sh

Lollo: Tråkigt att det ska behöva vara så!

2010-03-26 @ 18:44:11
URL: http://attlevatillsammans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0