N o E

Hej kära bloggläsare!

Mina två yngsta tjejer har blivit riktiga busfrön och det är svårt att veta exakt vad man ska göra åt det. Det går nog inte att göra så mycket mer än att säga till dem när de hittar på bus och förklara varför det inte är bra att göra så. Idag smög de upp "mitt i natta" och satte sig i sofforna och disskuterade hej-vilt. Hej okej, so far. Jag vaknade utav deras samtal vilket var ganska sött (även om jag föredrar att dem inte smyger och att de väcker mig självmant). Sedan gick jag o lade dem och förklarade att det inte var morgon ännu och att de måste väcka mig när de går upp. Så de somnade om, därefter lade jag mig också och somade igen. Så vaknar jag utav att de smyger hur försiktigt o fint som helst förbi mig och ut i köket. Jag följer efter dem för att se vad dem har tänkt att göra. De börjar förstås pilla och riva med våra saker på en gång. Vi har inget farligt framme men jag hade framme en förpackning med fyra trådrullar på bordet, två skolkataloger och ett block. De rotade bland skolkatalogen och blocket och började riva sönder trådrullsförpackningen. Allt på  0,1 sekunder. Sedan såg de lite väl pillemariska ut så jag gick in och avbröt dem och frågade dem vad de gjorde. De såg helt förstörda ut, liksom "påkomna". Jag förklarade för dem återigen att de faktiskt måste väcka mig.

Detta är nämligen inte första dagen. De har smygit upp i 4-5 dagar nu, första dagen vaknade jag inte på en gång och då hade dem vänt upp o ner på min handväska (som vanligvis hänger på hatthyllan, men jag hade somnat på soffan och inte "gjort kvällen" i lägenheten för en gångs skull). De hittade ju något där i som var mindre bra, men det gick bra som tur var. Detta är bara ett av deras bus, att gå upp utan vuxen (eller åtminstone försöka) och röra så många saker som möjligt. Jag är glad över att vi har barnsäkrat här och att vi försöker vara noga med att inte lämna saker framme, annars skulle nog vad-som-helst kunna inträffa.

Jag funderar över vad vi ska göra åt detta problem. Att sätta grind till rummet verkar dumt, då har de ingen väg ut om det börjar brinna. Men man kanske ska sätta ett vindspel vid dörren, eller en bjällra på dörren. Det låter kul kanske, men även om de försöker smyga så kommer ju vinddraget från dörren göra så att det plingar och de är avslöjade. Har ni någon mer idé eller ett väl beprövat tips? Jag är tacksam för allt.

Kram till er!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0