Summering av år 2011

Januari
Jag bestämde mig för att vara ledig under våren med barnen (jonas gick av föräldraledigheten 31 dec 2010), så att de "slapp" att börja dagis på ytterligare ett halvår. J gick dock fortfarande 15h hos dagmamman, hon ville det eftersom det var hennes sista vår med kompisarna innan sommarlovet och förskoleklassens början på hösten. Så det blev ett himla pusslande när jag skulle iväg på de sista VFU-dagarna, gå på de sista seminarierna och göra den sista tentan innan höstterminens kurs slutade någonstans på mitten av månaden.

Min syster Nathalie flyttade hemifrån och ihop med sin pojkvän Oskar i mitten av denna månad. Stoora tjejen! Det var storrensning utav hennes kläder och saker i hennes gamla rum hemma hos mamma, och mycket minnen som väcktes.

Jag och Julia träffade Korvas minsting Jolie för första gången och det var lika underbart som alltid, när man träffar ett nytt litet liv.

Ellen var magsjuk och kaskadspydde vid första tillfället i sängen, madrassen blev på något sätt utom räddning trotts madrasskydd och rengöring, vi köpte en ny. Ellen tillfrisknade dock snabbt, vilket hon hade tendens att göra runt den perioden.

Jag hade min första och andra blingovisning för säsongen, vilket dessutom var min andra säsong som säljare. Dock missade jag kickoffen innan säljstart.

Jag fyllde 24 år och min syster Bella fyllde 16 år. Tänk att man faktiskt blir äldre för var år som går..

Februari
Jag köpte min första symaskin (och avnopprare). Detta gjorde mig mycket glad.

Alla hjärtans dag infann sig i vanlig ordning, och firades av mig och Jonas redan den 13e. Detta berodde på att Jonas skulle jobba sent den 14e och tidigt den 15e, vi ville helt enkelt hinna sova däremellan (småbarnsföräldrar som vi är).

E fick en släng av "håller jag för ögonen/går baklänges in i ett rum/går på alla fyra med huvudet upponer osv-så syns jag inte". Detta var otroligt charmigt.

Jag och J hade en "mamma och J-dag". Den började med att efter lunchen åka hem till Rollis och fira honom med en teckningar från Julia och smaska på macarons (gott men sött!). Vi fortsatte sedan vidare till Lek&bus-landet, där vi mest stojade runt i den stora konstruktionen. Efter att vi busat färdigt och ätit åkte vi till affären och handlade en hel de mat. Där var Julia också med i en tävling om vikten på ett väldigt stort bröd. Väl hemma åts det kvällsmat och vi läste om muskler och leder i J's kroppsbok.

Jag och Jonas upptäckte serien solsidan, som vi mycket snabbt plöjde igenom!

Mars
Jag och Korvas planerade en lekdejt, som också genomfördes på första valda dag. Inget av våra samanlagda sju barn hann bli sjuka innan, hör och häpna! Att vi lyckas på första försöket har inte varit allt för vanligt, alltid har någon hunnit bli sjuk.

J sov över hos en "kompis/släkting" för första gången, innan hade hon bara sovit hos mor-/farföräldrar. Hon pratade också mycket om "lekis" redan nu.

Mina barn började gå upp runt sju istället för åtta.

Jag, Jonas och stora tjejen J hade en eftermiddag för oss själva. Vi åkte ut till Marieberg köpcentrum och satte oss i mitten och tittade på J när hon lekte (i säkert en timma). Sedan tog vi oss en titt i leksaksaffären där J gav förslag på födelsedagspresenter åt E o N. Sedan åkte vi vidare till IKEA där vi strosade runt, busande, åt och fikade. Sedan hämtade vi E o N hos barnens mormor.

Jag fattade intresse för att börja laga receptbelagd mat. Ja, ur receptbok alltså. Nya, härliga, roliga, nyttiga maträtter. Ibland fullständig flopp, ibland fullträff. All mat kan man inte gilla, speciellt inte om man är barn.

E o N fyllde 2 år, vilket kändes otroligt stort! Mina små bebisar..

Jag och barnen började gå regelbundet till öppna förskolan.

April
Först och främst infann sig förstås första april. Denna dag var nog en av de mest skämtsamma på året, som sig bör vara. Speciellt J spexade till max.

J blev också under denna månad mer och mer uppe i det blå, tankspridd med andra ord. Hon dagdrömde, blev mer svårkontaktad och gjorde saker i myrtakt. Samtidigt mognade hon mycket och började få djupare tankar.

Maj
Jag, E o N åkte på bussutflykt, på deras begäran. Vi hade inget mål utan åkte bara med. Vi stannade till uppe på stan ett tag och strosade runt, åkte rulltrappor och hissar. Sedan åkte vi bussen hem igen. Jätte spännande för två st 2 åringar som inte längre åkte buss lika ofta.

E o N började mer och mer kunna leva sig in i fantasier (både egna och andras), vilket resulterade i en hel massa "äventyr".

Jag och barnen hade ansiktsmålning hemma, vid ett flertal tillfällen. Detta var något som facinerade dem väldigt mycket, tänk att man kan bli t ex en katt med bara några penseldrag!

Juni
Jag upptäckte tjusningen med friskis och svettis och deras olika pass, tack vare min svägerska Marie. TACK!

Jag gick på föräldraträffar på torsdagkvällar (tror jag det var) på öppna förskolan, men dessa började nog i April eller Maj tror jag?

N räknade saker och ting på allt större allvar, E också men N med betydligt större intresse för det.

Jonas fyllde 28 år. Bara två år kvar till the big thirty. Eller ska man säga; hela två år kvar? Vi firade även tre år som förlovade samma dag.

J var på kalas hos en nära vän till henne, hon var helt till sig både före och efter.

Jag köpte min mini-pc (som kom att bli en mycket nära vän under de intensiva kurserna under hösten som följde). Detta var också min första egna laptop. Mini, precis som jag.

Jag insåg som alla andra år, att affärerna faktiskt har stängt på midsommardagen.

Jag åkte till harjebaden, med min mormor. Men inte för att bada, utan för att hälsa på min mormors syster (med familj) på campingen. Mycket trevligt.

Juli
J fyllde sex år, stora tjejen! Detta firades med släkten och en hel massa paket.

E o N började att smyga upp på morgnarna, vilket innebar lite bus och att vi som föräldrar fick lära oss att sova med ett öga öppet.

Jag och J hade "lek-dejter" med hennes kompis och dennes mamma. Bland annat gick vi på barnteater. Mycket trevligt.

N fick sitt första getingstick, på ryggen. AJ!

Var det denna månad som J gick på simskola? Eller var det i Juni?

Augusti
J hade barnkalas på Childrens i Hallsberg. Hennes första barnkalas utanför hemmets fyra väggar. Hon stormtrivdes och var helt slut efteråt.

Detta var min sista månad hemma med mina goa små barn. Jag försökte att göra så mycket som möjligt med dem.

Jag körde helt ensam ner till Malmö och var med på BLINGO's kickoff och körde så tillbaka till Örebro redan samma kväll. Otroligt kul på kickoffen. Bilresan på egen hand fick mig att växa som person.

Jag hade min första blingovisning på min tredje säsong som säljare.

Julia började "lekis" och trivdes på en gång. Jag E o N var med henne på den otroligt korta inskolningen (hon ville bara ha oss med några dagar). Den blyga tjejen såg jag inte ett spår utav. Skönt för henne att slippa och kul för mig att se hennes person utvecklas.

Jag var på grillkväll i J's skola (tror det var denna månad).

September
Jag började en ny kurs och var officiellt tillbaka på universitetet igen, denna gång svenska. Det var den grammatiska delen, vilket var kul och gick jätte bra. Jag mötte Nesrin och vi blev vänner.

E o N började "dagis". Inskolningen skötte Jonas och det gick hur bra som helst för småtjejerna.

Min bror fyllde 26 år! Närmre 30 än 20.

Jonas skadade foten den 12 när han gick på ojämnt underlag när han hämtade barnen på dagis. Man trodde först att foten var stukad. Men så var inte fallet och han har först nu (i mellandagarna) fått "diagnos": ett ligament i foten är delvis av. Bra läkarvård som är så snabb och effektiv? Speciellt som Jonas inte hade fått diagnos om han inte varit envis och tillslut även fått en magnetröntgen och inte bara skiktröntgen som de gjorde vid olyckstillfället. Vad som ska ske med foten får han veta i veckan (3-7 januari).

Jag skadade nacken. Detta skedde när jag satte mig i bilen och hade för bråttom. Jag slog huvudet i dörr-ramen eller vad man ska kalla det. Som en wiplash tyckte en läkare, fast åt sidan. Sjukgymnasten sade att det var stukning. Någon i sjukvården tyckte att symptomen snarare tydde på diskbrock (vilket jag själv också trott mest på). Jag har fortfarande ont nu (1 januari), men inte som då. De strålande nervsmärtorna ner i ryggraden och ut i armen känns inte lika ofta längre.

Oktober
E o N räknade allt flitigare, sjung allt mer och talade mycket om veckodagar. De började också rita människor mer detaljerat. J hade fått många nya kompisar i skolan, varav en hon även lekte hemma med.

Jag läste pedagogik B: läs och skrivdidaktik på universitetet, vilket var roligt. Nesrin och jag läste åter igen tillsammans, och hade jätte kul. Vi pluggade bland annat på lek&bus-landet vid ett tillfälle, då hennes dotter och min dotter J lekte under tiden. Som mamma och student måste man vara påhittig!

Jag var med J och hennes skola i skogen, där vi letade efter troll, ledtrådar och var med om en massa äventyr. Slutligen va vi på trollkungens disco, där vi blåste ballonger, lekte och åt korv med bröd o gröna popcorn.

November
Bild för lärare, var kursen jag började läsa på musikhögskolan denna månad. Mycket rolig må jag säga! Jag träffade mycket nytt folk och fick känna utav en helt annan atmosfär än på resten av universitetet. Lovely!

Min mamma fyllde år. Jag och min syster fick en idé om att ordna gymkort till mamsen och vi började genast fråga runt vilka som ville vara med på presenten. Vi fick med ganska många och lyckades få ihop till ett träna-allt-kort på friskis och svettis. Mycket flitigt utav oss!

Jag hade min sista blingovisning för säsongen i slutet av denna månad.

Första advent infann sig, vilket för oss innebar lite extra mys, fika och tänt ljus.

December
Mycket prat med E o N under denna månad om napparna. Vi föreslog att dem kunde ge bort dem till tomten på julafton så att tomten kunde ge dem till sina tomtebebisar. Detta ville dem mycket gärna och vi pratade om det varje dag fram till jul.

Andra advent, julpynt och julgardiner. Jag brände min arm, ca 5cm, på strykjärnet. Otroligt klantigt! Jag ringde 1177 och dem berättade om hur jag skulle lägga om brännskadan för att det skulle lindra smärtan och läka fint. Nu (1 januari) syns det knappt. 1177 är guld värda!

Tredje advent, vi klädde granen någon dag före eller efter (minns ej). Detta uppskattade barnen massor. Efteråt dansade dem i ring i timmar.

Fjärde advent och pepparkaksbak. Barnen hade så roligt och fixade det nästan helt själva, med mig som assistent att flytta de ogräddade pepparkakorna till plåten och stoppa in/ta ur plåten ur ugnen.

Min syster Nathalie fyllde 20 år. Vuxenpoäng! Hon hade fest och jag gick på den såklart. Första gången jag var onykter på, jag vet inte hur länge. Hon hade även fika för släkten och fick många fina paket.

Julafton. Spänning och otroligt många paket till barnen (Julia var hos sin pappa men henne firade vi med före och efter jul). Det allra finaste med denna dag var nog ändå när E o N gav bort sina nappar till tomten.

Mellandagar med mycket slöhet, mys, lek och bus. Jag och Jonas "fick"(köpte) nya telefoner.

Nyårsafton, tillsammans alla fem; jag, Jonas, J, E och N. Middag bestående av potatisgratäng, färsbiffar, gräddsås och grönsallad, knäckebröd, ost, mjukost. Efterrätt bestående av toscakaka, chokladpudding och grädde. På kvällen tittade vi på grevinnan och betjänten tillsammans allihopa. Efteråt gick vi ut och sköt iväg våra raketer. När vi kom in dukade vi upp med salta chips, dip, cheesecurls och majsbågar (utan tillsatser), framför en film. Barnen fick partyfizz att dricka vilket var en kolsyrad dryck i champangeflaska, utan socker (vi drack äppelcider utan alkohol). Det var bara J som ville ha partyfizz, E o N hade aldrig tidigare provat på kolsyrad dryck och tyckte inte om det. E ville enbart ha majskrokar att äta på, det andra hade varken hon eller N fått tillfälle att prova på tidigare och hon ville inte det nu när hon fick heller. E orkade inte länge utan somnade snabbt i pappas famn. N däremot älskade chipsen och curlsen, tillsammans med dip. Hon somnade ganska snart efter E, fast i min famn. Sen satt jag, Jonas och J framför en film, tätt ihop fram till straxt innan tolv. Vid tolv gick vi ut för att se på fyverkerierna. Först jag och J, sen Jonas och J. J njöt och fick länge stå kvar och se. När dem sen kom in lade hon sig omgående. Jag och Jonas var vakna ett tag till och njöt av det nya året tillsammans.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0