Genomförd verksamhetsidé

Jag läser till lärare, som en del utav er vet. Jag läser inriktningen matematik, mot lägre åldrar. Och just nu läser jag en kurs som heter lärande i matematik. Vi fick i uppgift att skapa en verksamhetsidé och genomföra den, i valfri verksamhet. Först var det svårt att tänka sig vad man skulle kunna hitta på. Men slutligen kom jag på en rad genomförbara aktiviteter, varpå jag valde ut en, utvecklade den och fyllde på med moment så att det blev en lite längre verksamhet med en röd tråd.

Jag var lite nervös när jag kom ut i verksamheten. Men barnen var väldigt lyhörda och tyckte att det var riktigt roligt. Här har ni ett smakprov från ett av momenten.
Förstår ni matematiken i denna bild? Jo; vi har fångat färg, form, antal, skillnad, likhet m.m. Dessutom har vi använt oss utav finmotorik. När vi skapade stämplarna (utav potatis) pratade vi om potatisens form, sedan fick de välja form på sin stämpel och vi pratade om olika former. De fick grundfärgerna gul, blå och grön och sedan fick de blanda fler färger om de ville. Sedan pratade vi om våra bilder och diskuterade kring dem. Vi pratade om antal, färg, form och vad vi tyckte att bilderna såg ut som (t ex "en sommaräng" sa någon).

Vi hade jätte roligt vilket fall och det känns verkligen som att jag skulle vilja göra om det igen.

Nu ska jag och mina barn greja lite sen ska jag träna med äldsta lillasystern, handla fredagsmys, hem o äta middag, vara med barnen, lägga dem och goa ner mig i soffan med en go film och en go karl.

Trevlig helg allihopa!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0