Radioaktivt jod

Imorgon är det dags att få radioaktivt jod och att därefter bli isolerad en tid framöver. Det kommer att börja med ca 3 dygn på sjukhuset, därefter får jag inte vistas kring barn längre stunder. Detta innebär att jag inte kan sova hemma när jag kommer hem. Jag får inte komma hem förrän efter ca 1 vecka och även då måste jag vara försiktig så att jag inte umgås med barnen på nära håll mer än 3 h (helst mindre då alltså). Första tiden måste jag vara försiktig så att allt jag rör som kan ha svett eller saliv på sig, blir rengjort innan någon annan rör dem. Detta pga att mitt saliv och svett kommer att innehålla radioaktiva ämnen. Jag måste även spola efter mig 2-3 ggr när jag kissat då radioaktiviteten tar sig ut ur kroppen även på det viset.
 
Just nu sitter jag med ett skolarbete som jag hoppas få färdigt tills ikväll då jag har min sista lektion innan inskrivning på sjukhuset. Jag hoppas på att jag får plugga under sjukhus- och isoleringstiden, annars vet jag inte vad jag ska göra. Alltså är min förhoppning att skolarbeten jag rör så småningom tappar strålning så att jag kan lämna in dem. Måste fråga sjukhuset om detta. Kan inte gärna stoppa in blyertsteckningar i tvättmaskinen menar jag. 
 
Nu måste jag fortsätta, ha det bra alla!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0