Rutiner!

Härligt med rutiner!

Jonas går upp och åker till jobbet innan vår klocka ens ringt. Vid 7-7.30 går vi tjejer upp och småflickorna får nya blöjor. Efter det äter alla sin sorts frukost. När vi känner oss mätta och belåtna tar vi på oss kläder och fixar till hår och borstar tänder (ev byter blöja igen på de små). Sedan är det dags för utekläderna. "ÅÅH vad jobbigt" tycker alla barn, men J är ganska enkel ändå (jämfört med förra året).När alla till slut är påklädda och alla blöjor är torra (för det kan ofta hända att någon gör något när vi klär på oss) går vi iväg med J mot dagis. Hon ska vara där vid nio, ibland kan vi bli tio till femton minuter sena (sådana morgnar när allt bara vill gå fel).

När J sagt hejdå tar jag och tjejerna oss en promenad och är inte hemma förrän tio-kvart över tio. Flickorna är då trötta som få, om dem inte somnar i vagnen somnar dem precis när vi kommit in. Då passar jag på att dricka lite kaffe och dona lite/plugga. När dem vaknar får dem lunch och leker en eller ett par timmar, sedan vill de sova lite till. När dem vaknar igen får dem lite välling och sedan är det dags att gå och hämta J.

När vi hämtat henne brukar vi (oftast) ta en promenad och/eller leka lite i en park. Sedan går vi hem och förbereder ganska snart (efter vi kommit in) inför middagen. J ritar/leker/ser på film under tiden. Ibland vill hon även hjälpa till att duka fram. Småflickorna leker/bråkar med varandra på filten på golvet. Maten är färdig straxt innan eller straxt efter att Jonas har kommit hem.

När han är hemma (eller straxt innan) äts det och när alla är färdiga förbereds det inför kvällen med allt vad det innebär. En liten stund innan sänggående får J en macka/annan kvällsmat(+tandborstning) och flickorna en flaska välling, sedan sovs det för fulla muggar. Och vi vuxna fortsätter att fixa och dona hela kvällen. Även under dagen mellan alla rutiner hinns det med att fixa och dona, men det skulle bli bristfälligt om vi bara gjorde det då. Och så hålls jag med skolarbete närhelst det hinns (förstås). Osv osv.

Det är inte svårt att i förväg veta hur dagen ska se ut med andra ord!

De rutiner jag berättade om gäller de tre dagar i veckan som J är på dagis (5h per dag). De andra dagarna är lite lugnare och innebär mest lek och plock, matning ett par ggr, middagslurar (osv) fram till ca 13-14 sedan är vi ute och leker och kanske promenerar lite fram tills det är dags att fixa med middagen. Det händer att vi går ut på förmiddagen också, men det är inte rutin att det blir varje dag. Det beror på vad det finns att göra här hemma. Dessa dagar slutar likadant som de tre dagisdagarna. På helgerna är det mest mat och sovtider som är rutin, utöver det kan det bli lite hur som helst. Vi kanske åker och handlar eller hälsar på någon. Om vi är hemma blir det ungefär som en veckodag utan dagis.

Nu ska jag värma på kaffet (som blivit kallt) sedan ska jag förbereda inför att flickorna vaknar. Tack och hej!

Kommentarer
Postat av: KalsongMorsan

Ungefär ser så mina dagar också ut. Blir knas på Liams lekistider för han slutar så konstigt, jag får fortfarande inte ihop mina förmiddagar!

2009-11-05 @ 13:52:14
URL: http://kalsongmorsan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0