Midsommarfirande och plask

Igår var jag och J iväg till dagmamman runt nio och firade midsommar. Det började med glass, fortsatte med dans runt midsommarstången och avslutades med utelek. J hade hur roligt som helst, bortsett från att hon blev lite blyg vid något tillfälle.

När vi kom hem gick hela Familjen Fem till plaskdammen för lite vattenlek. Det var äkta hjärtetankning att se hur kul barnen hade. J var ett vattendjur som vanligt. Hon sprang runt, runt i plaskdammen och hade hur kul som helst. Och så ville hon att jag skulle titta hela tiden, gullungen. E visste vad det handlade om när vi kom dit och N tog det lite lugnare till en början. Sen satte det fart och de försökte springa i vattnet, plaskade, satte sig, stallde sig, klappade "sälen" och lekte med vattenstrålarna. J försökte visa dem lite vad de kunde göra och de härmade en liten del utav det. Sedan gick vi hemåt vid lunchtiden.

Efter lunch och sovning blev det lite lek och sedan gick jag och J på promenad utan mål. Det slutade på affären med en prinsesstidning och en pärondryck (utan socker). Vi satte oss i solskenet utanför affären på en lång bänk. Där läste hon tidningen och drack upp drycken. Så gick vi mot en lekpark, lekte lite, gick till en till, lekte lite och en till sen hem.

Väl hemma åt vi middag och Jonas, E o N som precis ätit tog en ordentlig långpromenad. När han kom tillbaka hade han en badleksak med sig till J. En "midsommarpresent". Badleksaken var som en minibåt formad som ett flygplan. Jätte fin! Och för att vara lite rolig föreslog jag J att hon skulle få inviga den på en gång i plaskdammen. Men inte genom att bada, utan bara flyta runt i den och äta sin kvällsmat (sen hem, borsta tänder och sova).

Tyvärr var det ganska många barn vid plaskdammen, så hon fick inte det lugna omkring-guppandet i sin båt som jag tänkt. Men hon var duktig och åt upp sina mackor ändå, när hon låg där i. Och när vi gick hem var hon mer blöt än torr. Dyngsur är nog rätta ordet. Men hon var mätt iaf och redo för sängen.

E o N sov förstås när vi kom hem och det tog inte lång tid för J att somna när hon var färdig med alla kvällsrutiner. Sedan tog jag och Jonas oss tid att se på en film tillsammans. Den var bra, men inte lika bra som filmen kvällen innan.

Nu ska jag duscha J och efter det: Hänga tvätt.

Ciao!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0