Ägg från bur

Tänk på hur ni väljer ägg nu till påsken. Här visar jag er ett exempel på hur det bör se ut i en inredd bur och hur det kan se ut. En inredd bur är för det första mycket liten som ni ju även ser på skissen. Lägg då dessutom till att förhållandena i buren ser olika ut, vissa burar ser ut som på bilden. Höns som knappt kan röra sig, har det skitigt, som pickar av varandra fjädrarna osv; som inte mår bra helt enkelt.

Jag säger bara: frigående är det bästa ( efter vanlig hönsgård dvs)! Jag som sätt frigående höns på nära håll massor av gånger; med bra levnadsförhållanden (mat,ruvplats, rent, rymligt osv) vet att inte ens det är tillräckligt egentligen!

Det allra bästa vore om hönsen i ett rimligt antal fick bo fritt i en vanlig hönsgård med vänskapliga ägare och att alla få försökte köpa ägg lokalt.

Mina tankar i ett äggskal...


Kommentarer
Postat av: Ann-Louise Lukkarinen

Att köpa ekologiska ägg ger hönorna ett drägligare liv!

2012-04-09 @ 11:45:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0